La línia va ser una proposta de Vilafranca en Comú al Parlament el 2022 i volia garantir transport públic regular i sostenible entre Igualada, Vilanova, Vilafranca i el Vendrell
Vilafranca del Penedès, 1 de juliol del 2024 – S’ha presentat a bombo i plateret la posada en marxa d’una línia de Bus Exprés entre Igualada, Vilafranca i Vilanova amb vuit expedicions diàries en un i altre sentit. A parer de Vilafranca en Comú i Penedès en Comú, els partits que van impulsar una moció al Parlament de Catalunya i que ha estat l’origen de tot plegat, el nou servei expres.cat entre Igualada, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú anunciat aquest dijous per la Generalitat és totalment insuficient i deixa fora una capital de la vegueria del Penedès, El Vendrell.
Aquesta nova línia, a parer dels Comuns, és totalment insuficient i queda molt lluny de la proposta de metro-bus que va fer la formació ja fa més de dos anys, ja que no té ni una alta freqüència, ni enllaça les quatre capitals de la vegueria, com es reclamava.
Els Comuns del Penedès van instar ja fa més de dos anys, l’abril del 2022, la presentació d’una Proposta de Resolució al Parlament de Catalunya per a reclamar al govern un servei de metro-bus que facilités la mobilitat pública, regular, sostenible i segura entre les capitals comarcals penedesenques: Igualada, Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú i el Vendrell. Diversos ajuntaments i consells comarcals es van adherir a aquesta petició. I la moció va ser aprovada per unanimitat. Igual que ho va ser la del transport públic entre els centres del Consorci Sanitari de l’Alt Penedès i el Garraf que ja s’ha posat en marxa, tot i que de forma insuficient.
Les comarques penedesenques pateixen un dèficit històric pel que fa a la mobilitat interna en general, i a la mobilitat interna sostenible, en particular. Aquesta carència és especialment preocupant pel que fa al transport públic, tant entre els pobles i la capital comarcal respectiva, com entre les quatre capitals. En aquest moment no hi ha cap sistema de transport públic que les comuniqui directament entre elles. I el sistema actual de mobilitat ferrocarril i/o bus que comuniquen dues capitals comarcals ho fan amb unes baixes freqüències que els fan poc útils. Cada una de les capitals penedesenques està més ben connectada amb Barcelona (Igualada, Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú, el Vendrell) i/o Tarragona (Vilanova i la Geltrú i el Vendrell), que no pas entre elles.
Per això, els Comuns continuem reclamant, la millora de la mobilitat pública sostenible entre les quatre capitals comarcals de la vegueria: Vilanova i la Geltrú, el Vendrell, Vilafranca del Penedès i Igualada per tal de garantir el ple exercici del dret a la mobilitat i per a fer front a l’emergència climàtica i a la crisi energètica que patim. De la mateixa manera que es va realitzar una inversió de 100 milions d’euros en l’ampliació i millora de la C-15, cal garantir la inversió per la dotació de transport públic i sostenible.